Geplaatst op
De toegevoegde waarde van een CRM-systeem is relatief voor de hand liggend: bedrijven wiens doel het is om winst te maken, hebben baat bij software die ondersteund bij het digitaliseren en bewaren van alle relevante klantrelatieprocessen. Zij zijn immers volledig afhankelijk van hun klanten.
Maar, hoe zit dat dan bij verenigingen, die bijvoorbeeld worden beheerd door vrijwilligers? Wellicht zullen zij denken dat CRM-software niet voor hen weggelegd is, maar wij willen in dit blog laten zien dat niets minder waar is. Zelfs de kleinste vereniging kan profiteren van een systeem voor Customer Relationship Management (CRM).
Wat is Customer Relationship Management?
Customer Relationship Management, ook wel bekend als CRM of klantrelatiebeheer, gaat over de wijzen waarop organisaties zich consequent op hun klanten focust. Hierdoor is men in staat om relevante informatie over de doelgroep te achterhalen, wat vervolgens weer toegepast kan worden voor marketingdoeleinden. Als bedrijven een goed beeld hebben van hun doelgroep, dan kunnen ze hier optimaal op in proberen te spelen.
De hedendaagse softwaremarkt is bijzonder divers, waardoor er voor iedere organisatie een geschikt systeem te vinden is. Maar niet ieder systeem zal voor ieder bedrijf bruikbaar zijn. Dit benadrukt het belang om op zoek te gaan naar een leverancier die rekening houdt met uw specifieke wensen en behoeften.
CRM-software voor verenigingen
In het geval van verenigingen, waarbij winst maken natuurlijk absoluut niet de voornaamste drijfveer is, hebben daarom ook vooral behoefte bij een simpel, gebruikersvriendelijk CRM-systeem. En wellicht nog belangrijker: een niet al te prijzig systeem. Het zal natuurlijk altijd iets kosten, maar dit haalt men er na al te lange tijd dubbel en dwars uit. Laten we eens kijken naar de drie belangrijkste CRM-modules voor verenigingen.
Ledenadministratie
Administratieve werkzaamheden zijn doorgaans behoorlijk tijdrovend. Van het bijwerken van stemgegevens, tot het controleren en bijhouden van de maandelijkse of jaarlijkse contributie: het is van cruciaal belang dat deze taken zo efficiënt mogelijk en vooral goed worden uitgevoerd.
De module voor ledenadministratie zorgt ervoor dat al deze administratieve werkzaamheden overzichtelijk, digitaal in kaart worden gebracht. Daarnaast is het hierdoor ook mogelijk om bepaalde taken, zoals het versturen van facturen, te automatiseren.
Social media
De meeste verenigingen hebben weinig tot geen budget om allerlei uitgebreide marketingcampagnes op te zetten. Toch wil iedereen een poging wagen om zijn vereniging bij potentiële leden onder de aandacht te brengen. Dit vereist gelukkig geen vergaande expertise, in sommige gevallen is online aanwezigheid al voldoende.
Het social CRM zorgt ervoor dat u uw social mediaberichten eenvoudig kan inplannen, de bijbehorende dashboards laten vervolgens zien hoe goed uw berichten het op de sociale kanalen doen.
Bent u benieuwd wie u eventueel zou kunnen helpen met een passend CRM-systeem? Vul dan het formulier op onze vergelijkingspagina in om te achterhalen welke aanbieders u hiermee van dienst zouden kunnen zijn!